داستان تولد شیائومی؛ از تولید گوشی و لوازم خانگی تا ورود به بازار خودرو

این شرکت شرکت سال میلادی گذشته شارژر بی سیم ۱۰۰ واتی خود را نیز سایت xiaomi-kala عرضه کرد! این برند در ردهبندی «کانتار برند زد» (Kantar BrandZ) که هر سال ۱۰۰ مورد از باارزشترین برندها را در ۱۶ کشور جهان فهرست میکند، جایگاه هفتادم را از آن خود کرد. در ضمن گوشیهای این برند در همین سال در رده پنجم فهرست پرمصرفترین گوشیها در چین قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۷ حضور شیائومی در بازار کشورهای هند پاکستان و بنگلادش آغاز شد و نخستین فروشگاه گوشیهای این شرکت در کشورهای اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۷ در آتن یونان تأسیس شد. در سهماهه سوم سال ۲۰۱۷ شیائومی سامسونگ را بهعنوان بزرگترین برند عرضهکننده گوشی در هند در پشت سر گذاشت و در همین مدتزمان ۹.۲ میلیون دستگاه گوشی در این کشور فروخت. این شرکت در سال ۲۰۲۰ عنوان سومین برند تولیدکننده گوشی در جهان از نظر حجم عرضه را از آن خود کرد و در سهماهه سوم همان سال موفق به عرضه ۴۶.۲ میلیون دستگاه گوشی شد. در ضمن این شرکت موفق شد در این سال با تصاحب سهم ۱۷ درصدی بازار اروپای غربی جایگاه دوم را در این بازار به دست آورد و با عرضه ۶.۸ میلیون دستگاه گوشی به بازار اروپای شرقی و مرکزی، در این بازار نیز موفق به کسب جایگاه سوم شود.

درضمن این شرکت ۵۰۰ مهندس را نیز در پروژه خودروهای برقی خود استخدام کرده است و قصد دارد تولید انبوه این خودروها را از نیمه نخست سال ۲۰۲۴ را آغاز کند؛ بنابراین میتوان گفت به احتمال زیاد شیائومی در حوزه خودروهای خودران هم کاملاً موفق خواهد شد. شیائومی در سال ۲۰۱۹ حتی فروش وسایل مختلف نا مرتبط با دنیای فناوری مثل کلاه، کیف، عینک، کوله پشتی، کیف مخصوص ناهار، بالش، فنجان، فیلترهای مختلف، چتر و پیچگوشتی را نیز آغاز کرده است! نخستین ساعت هوشمند شیائومی که با برند ردمی، برند زیرمجموعه شیائومی، در سال ۲۰۲۰ با فناوری NFC روانه بازار شد. در ضمن این شرکت در سال ۲۰۱۸ نخستین لپتاپ گیمینگ خود یعنی «می گیمینگ» (Mi Gaming) را نیز در چین عرضه کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز لپتاپ گیمینگ قدرتمند با عنوان «ردمی جی ۲۱» (Redmi G 21) با پردازندههای قدرتمند اینتل و AMD و کارت گرافیکهای قدرتمند سری RTX را روانه بازار کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در سال میلادی آینده بیش از ۱۰ گوشی ازجمله گوشیهای «می ۱۰» (Mi 10 pro) و ۱۰ پرو (Mi 10 pro) را روانه بازار خواهد کرد. این گوشیها دارای سختافزار قدرتمند و ویژگیهایی هستند که تنها در گوشیهای ردهبالا دیده میشوند و در عین حال قیمت معقول و مقرونبهصرفهای دارند.

دو گوشی ردمی نوت 3 و می مکس دارای اسنپدراگون ۶۵۰ بودند. این شرکت در سال ۲۰۱۳ خبرهای ساخت گوشی ردهبالای اندرویدی شیائومی «می 3» (Mi 3) و تلویزیون ۴۷ اینچ سهبعدی دارای سیستمعامل اندروید را اعلام کرد. جالب است بدانید که شیائومی می 3 در فیلیپین تولید شد و نخستین تلویزیون اندرویدی آن نیز توسط یک شرکت ولیدکننده تلویزیونهای سونی در تایوان به نام «ویسترون» (Wistron) مونتاژ شد. هدف اصلی اعضای تیم کاری شیائومی از همان ابتدا تولید محصولات باکیفیت و فروش آنها با قیمتی کمتر از قیمت محصولات مشابه رقبای خود بود و از سوی دیگر قصد داشتند از طریق ارائه خدمات و محتوا کسب درآمد کنند. در این مطلب قصد داریم با بررسی تاریخچه شیائومی ببینیم این برند چگونه متولد شد، سرمایه آن چگونه تأمین شد، رقبای آن چه برندهایی هستند و چه برنامههایی برای آینده دارد. در همین سال بیش از ۶۰ میلیون دستگاه توسط این شرکت فروخته شد و ۹۴ درصد درآمد این شرکت با این روش تأمین شد. در حال حاضر ۲۵ درصد از درآمد شیائومی از طریق فروش وسایل اینترنت اشیا ازجمله تلویزیونهای هوشمند، اسکوترهای برقی، جاروبرقیها و حتی آینه هوشمند خودروها به دست میآید (در برخی از منابع گفتهشده ۴۵ درصد از کل درآمد شیائومی مربوط به حوزه اینترنت اشیا است).

به همین دلیل در آن زمان برخی از افراد او را بدل استیو جابز مینامیدند. رابط کاربری MIUI که این شرکت آن را بر اساس اندروید ساخت، نخستین محصول آن بود. شیائومی علاوه بر لین جون، بنیانگذاران دیگری هم دارد که در ارتقای این برند نقشی اساسی ایفا کردهاند. لیو دی (Lio Di) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که مسئولیت طراحی صنعتی این شرکت را بر عهده دارد. چوان وانگ (Wang Chuan) از دیگر بنیانگذاران شیائومی است که در حال حاضر یکی از معاونان این شرکت است. در حال حاضر محصولات شیائومی تنها به گوشیهای اندرویدی ختم نمیشود و این شرکت در زمینه تولید لوازم جانبی گوشی، تبلت، لپتاپ، اپلیکیشنهای موبایل، گجتهای پوشیدنی، لوازم خانگی و وسایل هوشمند منازل هوشمند، پهپاد، وسایل اینترنت اشیا و دستگاههای تهویه هوا و انبوهی از وسایل دیگر نیز فعالیت دارد. از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۱ (به غیر از سال ۲۰۱۷) نسخههای متفاوتی از این گجت پوشیدنی تولید و عرضه شده است که شامل می بند ۱ اس، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ میشود. نسخههای بعدی تبلتهای این برند یعنی می پد ۳،۲، ۴، ۴ پلاس و شیائومی پد ۵ و پد ۵ پرو بهترتیب در سالهای ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ (پد ۴ و ۴ پلاس) و ۲۰۲۱ (پد ۵ و ۵ پرو) روانه بازار شدند.

در ضمن این شرکت در سال ۲۰۱۷ به کنسرسیوم برق بیسیم وصل و در سال ۲۰۱۸ نخستین شارژر بیسیم خود را روانه بازار کرد. در ضمن در سال ۲۰۲۰ شارژر بیسیم ۴۰ واتی خود را نیز عرضه کرد که میتواند یک باتری ۴۰۰۰ میلیآمپر ساعتی را تنها در عرض ۴۰ دقیقه کامل شارژ کند. این گوشی یک گوشی پرچمدار محسوب میشود و با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 8K، رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی و نمایشگر اولد با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و همچنین پشتیبانی از بهترین و پیشرفتهترین استاندارد HDR یعنی دالبی ویژن میتواند رقیب جدی بسیاری از گوشیهای پرچمدار، مخصوصاً گوشیهای تاشو سامسونگ باشد. برخورداری از باتری ۵۰۲۰ میلیآمپرساعتی، اسنپدراگون 888 5g و چهار اسپیکر استریو قدرتمند نیز این گوشی را به حریفی قدر برای گوشیهای مشابه خود تبدیل کرده است. لی جون رویکرد خود برای توسعه شیائومی را استراتژی مرگ یا زندگی بیان کرده است. او در هنگام ورود به این شرکت مسئول توسعه اپلیکیشن های موبایل، لپتاپها و سایر وسایل الکترونیکی شد.

گوانگپینگ ژو (Guangping Zhou) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که قبلاً به عنوان سرپرست بخش توسعه و تحقیق مرتبط با سختافزار موتورولا فعالیت میکرده است. لین بین (Lin Bin) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که در سمت معاونت فعالیت میکند و سابقه فعالیت در مایکروسافت در بخش اینترنت اکسپلورر و همچنین سابقه فعالیت در گوگل به عنوان مدیر مهندسی را داشته است. ماحرا ازاین قرار است که شیائومی در سال ۲۰۱۹ حق اختراع یک جاروبرقی روباتیک هوشمند با قابلیت فعالیت بهصورت کاملاً مستقل و بدون نیاز به انسان را ثبت کرد؛ اما شرکت وایز مدعی بود که این حق اختراع متعلق به این شرکت است. متهم شدن شیائومی به ایجاد قابلیتهای سانسور ارتباطات در گوشیهای خود با امکان فعال شدن این قابلیتها از راه دور در سال ۲۰۲۱؛ البته شیائومی این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که این شرکت ارتباطات بین افراد را سانسور نمیکند و تنها آنها را برای ارزیابی به یک نهاد شخص ثالث ارسال میکند. لی چون در اوایل سال میلادی جاری برنامههای این شرکت برای ورود به حوزه تولید گوشیهای پرچمدار را اعلام کرده و مدعی شده در سه سال آینده اپل را بهعنوان نخستین برند عرضهکننده گوشیهای پرچمدار در چین پشت سر خواهد گذاشت.

شیائومی یک برند چینی است که در سالهای اخیر در حوزه الکترونیک به موفقیتهای خوبی دست پیدا کرده است و دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده است. یکی دیگر از اتفاقات مهم برای شیائومی در سال ۲۰۱۸ معرفی نخستین گوشی برند پوکو، یکی از محبوبترین برندهای زیرمجموعه شیائومی در زمان کنونی، بهعنوان یک گوشی میانرده بود که برای نخستین بار در هند عرضه شد. شیائومی در سال ۲۰۱۴ در رویدادی از نخستین تبلت خود با نام «می پد» (Mi pad) رونمایی و آن را در سال ۲۰۱۵ در هند عرضه کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ با تولید نخستین گوشی خود یعنی گوشی «می وان» (Mi 1) بهصورت رسمی وارد حوزه تولید سختافزار شد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ موفق به جذب سرمایه ۹۰ میلیون دلاری شد و در سال ۲۰۱۲ ۲۱۶ میلیون دلار دیگر نیز به این شرکت تزریق شد. در کل این برند موفق شد در طول ۱۵ مرحله جذب سرمایه ۷.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. یکی از اتفاقات تاریخچه شیائومی تبدیلشدن آن به شرکت سهامی عام در سال ۲۰۱۸ و کسب سرمایه ۴.۷۲ میلیارد دلاری از طریق فروش سهام خود شد. این برند در سال ۲۰۱۰ بهعنوان یک شرکت نرمافزاری توسط «لی جون» (Lei Jun)، مدیرعامل کنونی شیائومی، با سرمایه ۴۱ میلیون دلاری تأسیس شد.جون دانش آموخته رشته کامپیوتر از دانشگاه ووهان چین است.

در مورد طراحی لوگوی شیائومی که سال میلادی گذشته از نسخه جدید آن رونمایی شد، هم باید بگوییم این لوگو طراحی سادهای دارد و در کنار کلمه Xiaomi کلمه Mi در یک کادر مربعشکل ساده نارنجیرنگ با گوشههای گرد دیده میشود. MIUI موفقیتی که لیاقتش را داشت به دست آورد و طبق آمار اعلامشده در سال ۲۰۲۰ این رابط کاربری در آن زمان ۳۳۰.۷ میلیون کاربر داشته است. در حال حاضر گوشی های این برند برای آپدیت های MIUI در حدود ۲۹۱.۶ میلیون کاربر فعال دارد. در حال حاضر گوشیهای شیائومی در برخی از کشورهای جهان مانند هند محبوبترین و پرفروشترین گوشیها محسوب میشوند و میزان محبوبیت این برند در این کشور هر سال نسبت به سال قبل افزایش مییابد. حتی جون در نخستین رویدادهای معرفی محصولات شرکت خود، تلاش میکرد با ظاهری کاملاً شبیه ظاهر استیو جابز در رویدادهای اپل، حاضر شود (با شلوار جین و تیشرتهای تیره) و در هنگام معرفی محصولات، آنها را با همان سبک استیو جابز معرفی کند. شیائومی در سال ۲۰۱۴ یک شرکت تولیدکننده قطعات الکترونیکی تحت عنوان پکن سانگوو (Beijing Songguo) را با هدف ورود به حیطه تراشهسازی ایجاد کرد و سه سال بعد در سال ۲۰۱۷ نخستین تراشه موبایل خود یعنی سرج اس 1 (Surge S1) را روانه بازار کرد و در سال میلادی گذشته تراشه دیگری با نام «سرج سی ۱» (Surge C1) برای پردازش سیگنال تصویر معرفی و عرضه کرد.

نخستین لپتاپ شیائومی یعنی «می نوتبوک ایر» (Mi Notebook Air) نیز در سال ۲۰۱۶ معرفی و روانه بازار شد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ چندین پنتنت از مایکروسافت خریداری و سه گوشی «می 5« (Mi 5)، «ردمی نوت 3» (Redmi Note 3) و «می مکس» (Mi Max) را به ترتیب با اسنپدراگون ۸۲۰، ۶۵۰ عرضه کرد. راهاندازی سرویس ذخیرهسازی ابری شیائومی یعنی «می کلود» (Mi Cloud) افراد با استفاده از این سرویس میتوانند پس از ذخیرهسازی اطلاعات خود در فضای ابری، از طریق دستگاههای مختلف به آنها دسترسی پیدا کنید. راهاندازی استریم ویدیوی استریم ویدیو (Mi Video) در سال ۲۰۱۸ که برپایه استفاده از سرویس ابری ایجاد شده است و به جستجو، به اشتراک گذاری، سازماندهی و انتشار محتواهای رسانهای کمک می کند. شیائومی در سال میلادی گذشته از نخستین گوشی تاشوی خود یعنی می میکس فولد (Mi Mix Fold) رونمایی کرد. از دیگر قابلیتهای این گجت میتوان به باز کردن قفل گوشیهای اندرویدی و هشدار دادن به کاربران در زمان دریافت نوتیفیکیشن و تماس توسط گوشی اشاره کرد.

انتشار گزارشی علیه شیائومی از سوی رسانه مطرح فوربس در سال ۲۰۲۰ که نشان میداد اطلاعات کاربران گوشیهای شیائومی در هنگام وبگردی و مسیریابی در مواقعی که آنها از اپلیکیشنهای رمزگذاریشده استفاده نمیکنند و یا با هویت ناشناس از گوشی استفاده نمیکنند، شدیدا ردیابی میشود. مهمترین محصولات سختافزاری شیائومی شامل گوشیهای این برند و برندهای زیرمجموعه آن و سایر وسایل دیجیتالی از جمله تبلت، لپتاپ، گجتهای پوشیدنی و گجتهای تناسباندام و وسایل جانبی گوشی از جمله پاوربانک و هندزفری میشود. این برند در سالهای اخیر توانسته است با تولید گوشی ها و سایر محصولات دیجیتالی با کیفیت با قیمت مناسب، رضایت اکثر مصرف کنندگان را جلب کند. گوشیهای این شرکت در سریهای مختلفی تولید می شوند که شامل سری می (Mi)، می نوت (Mi Note)، می مکس (Mi Max)، می میکس (Mi Mix)، می نوت بوک (Mi Notebook)، ردمی (Redmi)، بلک شارک (Blackshark) و پوکو (poco) میشود. این شرکت در سال ۲۰۱۸ با عقد قراردادهای مختلف فروش گوشیهای خود را در کشورهای انگلستان، دانمارک، اتریش، ایرلند و سوئد را نیز آغاز کرد.

توسط Lei Jun

Lei Jun